سندرم متابولیک (Mets) یک عامل خطر چندگانه برای بیماری‌های قلبی عروقی آترواسکلروتیک است. هدف از این مطالعه ارزیابی ارتباطسندرم متابولیکبا شاخص TyG و پارامترهای مربوط بهTyG ، در جمعیت شهری چین بود.

شاخص تری گلیسیرید و گلوکز(TyG)، اخیراً برای تعیین مقاومت به انسولین پیشنهاد شده است. پژوهش های صورت گرفته نشان می دهد که TyG index بهتر از ماکرهای قبلی می تواند مقاومت به انسولین را تعیین نماید. این شاخص از حاصلضرب لگاریتمی قند خون ناشتا و تری گلیسرید ناشتا حاصل می شود، و چنانچه مقدار عددی آن کمتر از 4.49 باشد احتمال مقاومت به انسولین رد می شود و اگر مقدار عددی آن برابر یا بیش تر از 4.49 باشد مقاومت به انسولین تایید می شود.

در این مطالعه، داده‌های یک گروه 590 نفری (363 مرد و 227 زن) در سال 1992 و سپس در سال 2007 بررسی شد. هیچ یک از این افراد در سال 1992 به سندرم متابولیک مبتلا نبودند. طی 15 سال پیگیری، نمودارTyG به اندازه ی دور کمر به قد (TyG -WHtR) بزرگترین AUC(سطح زیر منحنی- مشخصه ی عملکرد سیستم) را برای تشخیص سندرم متابولیک (0.686) نشان داد و به دنبال آن نمودار TyG به اندازه ی دور کمر (TyG-WC،0.660) ، و سپس (TyG-WHpR) یا نمودار TyG به اندازه ی دور کمر به دور باسن(0.564)  و سپس شاخصTyG  (0.556) قرار دارند.

تجزیه و تحلیل جنسیتی همه شرکت کنندگان نشان داد که نمودارTyG به اندازه ی دور کمر به قد و نمودار TyG به اندازه ی دور کمر بیشترین AUC را در هر دو جنس دارند.

نمودارTyG-WHtR به طور قابل توجهی سندرم متابولیک را در همه شرکت‌کنندگان پیش‌بینی کرد، با نسبت شانس تعدیل‌نشده 5.63 بود (95% فاصله اطمینان CI: 3.23-9.83و P0.001). این ارتباطات پس از تعدیل برای سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، ورزش و اجزای سندرم متابولیک قابل توجه باقی ماند.

نتیجه‌گیری: نمودار TyG به اندازه ی دور کمر به قد(TyG-WHtR) ممکن است یک پیش‌بینی‌کننده قوی و مستقل برای سندرم متابولیک در همه شرکت‌کنندگان در جمعیت شهری چین باشد. محققان گفتند: نشانگرهای مربوط به TyG که نشانگرهای چاقی را با شاخص TyG ترکیب می‌کنند، در شناساییMets  در هر دو جنس نسبت به سایر پارامترها برتری دارند.

در سرور پیش چاپ Research Square منتشر شده است و هنوز مورد بازبینی داوران علمی برای چاپ در یک نشریه ی معتبر قرار نگرفته است.

 

منبع:

https://www.researchsquare.com/article/rs-1375029/v1